AURA koncernen har fastsat en række ambitiøse mål for bæredygtighed, blandt andet at koncernens transport skal være 100 % elektrisk med udgangen af 2026.
Med en andel på omkring en tredjedel af AURAs samlede vognpark har det naturligvis en betydning for opfyldelsen af AURAs grønne målsætninger, hvor hurtigt AURAs installationsafdeling formår at omstille sig til fossilfri transport.
”Det var da lidt tungt, da vi blev præsenteret for målene. Vi stod overfor at skulle udskifte hele vores vognpark til elektriske biler inden for tre år. På det tidspunkt var jeg ikke udpræget fan af det,” siger Thomas Vraa Baiemler, afdelingschef for Installation, og uddyber:
”For det første syntes jeg, det var en stor omkostning, for det andet var udvalget af egnede elbiler ikke ret stort, og for det tredje var vi i tvivl om rækkevidden.”
Men ret hurtigt blev forbeholdene pakket væk, og i dag er Thomas Baiemler rigtig godt tilfreds med beslutningen om at omstille til elbiler.
”Det hjalp, da vi fik opstillet en plan for udskiftninger af bilerne, så vi ikke skulle tage hele udskiftningen og omkostningen på én gang. Siden har det vist sig, at der faktisk ikke er nogen væsentlig prisforskel på den samlede drift af elbiler i forhold til dieselbiler. Og så er udvalget af varevogne på el blevet langt bedre.”
Fleksibel indretning
De første servicevogne på el blev modtaget med en vis skepsis blandt medarbejderne, men den forsvandt som dug for solen. ”De største tvivlere var dem, som først fik en elbil. De var noget usikre på, om der ville være bøvl med opladning og rækkevidde. Men efter den første tur forstummede kritikken. Kørekomforten er fremragende, og bilerne kan køre længere, inden de skal til service.”
Derudover er der flere fordele i forhold til indretning af arbejdsbilen, fortæller afdelingschefen:
”De fleste af elbilerne er meget velegnede til at rumme lange emner, fordi der ikke er motor foran, og så har vi monteret solceller på taget med batteri, som vi bruger til at oplade medarbejdernes elværktøj med.”
God læring i processen
Udskiftningsplanen forløber som planlagt, selvom der har været udfordringer med leverance af biler, og der har været en del god læring i processen. Også på områder, som måske kan give problemer.
”De medarbejdere, der har eldrevne servicevogne, skal have mulighed for at lade derhjemme. Hos medarbejdere i egen bolig er der ingen problemer, for de får sat en ladeboks op.”
Til gengæld kan det være en udfordring, hvis medarbejderen bor i lejebolig eller boligforening og ikke kan få adgang til en ladeboks.
”I sådan en situation ser vi på, hvilke muligheder der er for at lade hos kunderne i løbet af arbejdsdagen, og så forsøger vi, at få de montører, der ikke kan lade hjemme, ud til de kunder. Men det er langt fra alle vores kunder, der tilbyder den mulighed ” siger Thomas Baiemler, og peger dermed på en væsentlig problemstilling.
”Branchen er simpelthen nødt til at presse på for at få flere lademuligheder til folk, der bor i boligforeninger og lejeboliger. Ellers risikerer vi at favorisere medarbejdere med mulighed for hjemmeladning og forsinke omstillingen til grøn transport. Og det ønsker vi ikke!”
Men hvorfor kan medarbejderne ikke bare køre forbi en lader og lade på vej til eller fra en opgave hos en kunde?
”Det har vi prøvet af, men omkostningsmæssigt er det slet ikke rentabelt. Hvem skal betale den tid, som medarbejderen bruger på ladning i arbejdstiden?"
Et konkurrenceparameter
Omstillingen til grøn transport er i højere grad blevet et konkurrenceparameter for AURAs installationsforretning.
”Det gælder både i forhold til at kunne tiltrække arbejdskraft, hvor særligt de yngre er meget bevidste om bæredygtighed, men mindst lige så vigtigt i forhold til vores kunder, som efterspørger, at vi kan dokumentere, at vores transport er grøn. Indtil videre har det hovedsagelig været de offentlige kunder, der har haft fokus på det, men nu kan vi mærke en stigende opmærksomhed fra erhvervskunderne,” pointerer Thomas Baiemler.
AURAs installationsforretning har kunder over hele landet, og en særlig udfordring er det med parkering til servicevogne, el eller ej, i storbyer. Derfor har afdelingen brugt et kreativt greb og udstyret en montør med en elcykel, som har et specialindrettet lad, til brug i Aarhus Midtby.
”Det er superfunktionelt, når det er så svært at finde parkeringspladser, og så er det faktisk en fed måde at vise, at vi tænker og handler bæredygtigt.”
Udfordringer med tunge biler
I dag er mere end halvdelen af installationsafdelingens biler blevet skiftet ud med elbiler, og umiddelbart skulle det være en let sag at udskifte de sidste. Men med lastbiler og specialvogne, så som kurvebiler, er det stadigt vanskeligt at finde brugbare løsninger.
”Efterspørgslen er ved at være stor, så det skal nok komme. Vi arbejder med at nå målsætningen, men der er ingen tvivl om, at vi har brug for hjælp fra teknologien og udviklingen hos bilproducenterne.”