AURA bryder tendensen på markedet for ladebokse

Eje eller leje? Et helt klassisk dilemma når vi danskere står overfor at erhverve os bil, cykel, hvidevarer, haveredskaber eller noget helt femte.

Skal jeg hive hele beløbet ud af kontoen på en gang og selv stå for serviceomkostninger, men så til gengæld spare penge på den lange bane? Eller er det mere komfortabelt at leje og betale et mindre beløb hver måned, inklusiv service, og så aflevere produktet tilbage, når lejeperioden er udløbet.

Tre grundlæggende forhold

Spørger man Forbrugerrådet Tænk er der grundlæggende tre forhold, der er værd at overveje i forbindelse med beslutningen om at købe eller leje.

”For det første er der økonomien. Altså er det billigere at købe en vare end at leje den over længere tid? For det andet er der spørgsmålet om, hvor meget du skal bruge produktet. Har du brug for tilgængelighed til produktet, når du ønsker det, eller er du fleksibel i forhold til tidspunkt for at bruge varen? Og for det tredje skal man gøre op med sig selv, om det er rart at eje produktet selv, altså en form for bekvemmelighed,” siger Jacob Ruben Hansen, økonom hos Forbrugerrådet Tænk.

Gennem flere år har inflationen reelt ikke været til stede i Danmark, men i de seneste år, hvor inflation igen er blevet en reel faktor for danskernes købemønster, har opmærksomheden hos forbrugerne også ændret sig.

”Oplevelsen det sidste halvandet år med inflationen er, at forbrugerne er begyndt at tænke mere økonomisk analytisk. Man er f.eks. igen begyndt at tænke over at køre efter, hvor benzinen er billigst,” forklarer Jacob Ruben Hansen, og fortsætter:

”Så hvis der er tale om det fuldstændig samme produkt, og den eneste forskel er ejerskab, så er priskalkulen den vigtigste.”

Danskerne foretrækker hjemmeopladning

En opgørelse fra Dansk e-Mobilitet viser, at november 2023 var en skelsættende måned, da salget af elbiler for første gang overhalede salget af fossilbiler. Ifølge Energistyrelsens basisfremskrivning fra 2022 vil der i 2030 være mere end 750.000 rene elbiler i Danmark, og da danskerne i vidt omfang (83%), foretrækker at oplade deres elbil hjemme (*) er investering i en hjemmelader en væsentlig beslutning i forbindelse med erhvervelse af elbil.

Og her er det værd at tænke over Forbrugerrådet Tænks tre grundlæggende forhold omkring eje eller leje.

En ladeboks er sjældent noget en elbilsejer udskifter, og er man først skiftet til elbil, er det med meget stor sandsynlighed for at blive ved med at køre elektrisk.

”Opladning af elbil er for langt de fleste danskere en mulighed, som man ønsker at have tilgængelighed til, når behovet er der. Oftest når man parkerer ved sit hjem. Indtil nu har vi – ligesom en lang række andre udbydere af ladebokse – tilbudt vores kunder enten en lejeaftale eller et køb af deres ladeboks. Men nu udfaser vi muligheden for at leje, simpelthen fordi lejeløsningen ofte er dyrere for kunderne på den lange bane, og vi tror på, at kunderne vælger os til uden, at de forpligter sig til en lejeløsning,” siger Klaus Hieronymus Stenger, forretningschef for E-mobilitet i AURA, og fortsætter:

”I stedet sætter vi fast prisen ned på køb af en ladeboks. Det betyder, at kunden allerede inden, der er gået fire år, vil have en økonomisk gevinst i forhold til de gængse lejeaftaler på markedet. Og det endda når man inkluderer en serviceaftale.”

Gerne eje, hvis prisen er rigtig

Gennem de seneste to måneder har AURA kørt en kampagne med en meget skarp pris på ladebokse, og det har givet nogle interessante erfaringer.

”Vi har haft en helt forrygende kundeopmærksomhed på vores kampagne, og vi kan helt klart konstatere, at kunderne gerne vil eje deres boks, hvis prisen ellers er rigtig. Derfor vælger vi fra 3. januar at gå ud med en meget skarp standardpris på køb af ladeboks,” siger Klaus Hieronymus Stenger.  

Den nye produktmodel betyder også, at AURA-kunder, der har en lejeaftale på deres ladeboks, kan se frem til, at boksen bliver deres, når den samlede lejeudgift har nået et nærmere fastsat punkt. Tidspunktet for det vil være afhængigt af den enkelte lejeaftale, og alle nuværende lejekunder bliver kontaktet, når det bliver aktuelt for dem.

”Sådan skal det selvfølgelig være. Vi snyder ikke de kunder, vi allerede har på en lejeaftale. De skal naturligvis også have glæde af vores nye tiltag,” understreger Klaus Hieronymus Stenger.

AURAs nye standardpris på ladeboks vil fra 3. januar være kr. 6.999,- + én serviceaftale på kr. 79,- om måneden, som sikrer refusion af el-afgiften for opladning af el-bil og fuld service på ladeboksen.

(*) kilde: BCG – ”What Electric Vehicle Owners Really Want form Charging Networks”, Dansk e-Mobilitet