Få indflydelse på AURA

AURA er andelsejet, og vores andelshavere sammensætter hvert fjerde år vores repræsentantskab på op til 99 medlemmer. Dette sker ved et valg i syv lokale valgkredse, hvor alle andelshavere har mulighed for at stille op, og alle andelshavere har mulighed for at afgive deres stemme.

Hvis du vil være med til at sætte et aftryk på udviklingen af dit lokalområde, hastigheden og kvaliteten af den grønne omstilling og digitalisering og får et netværk med adre repræsentantskabsmedlemmer, er det måske værd at overveje at stille op til repræsentantskabet.

Vi afholder valg til repræsentantskabet i efteråret 2024.

Repræsentantskabet for AURA Energi a.m.b.a.

De 99 repræsentantskabsmedlemmer repræsenterer selskabets ejere – andelshaverne. Repræsentantskabet er koncernens øverste myndighed og er med til at sætte den overordnede retning for AURA.

Repræsentantskabet vælger desuden 11 medlemmer til AURAs bestyrelse.

Rolle: Det er repræsentantskabet opgave at sikre den overordnede retning for koncernen og værdiskabelse for andelshaverne. Dette sker blandt andet gennem valg af bestyrelse, godkendelse af regnskab og den overordnede ejerstrategi.

Læs mere om AURAs strategi "Tættere på dig...

Format: Repræsentantskabet er et dialog- og debatforum, som giver andelshaverne en stemme ind i selskabet ved at give input til bestyrelsen. Repræsentantskabet involveres og har indflydelse på større væsentligt strategiske disponeringer.

Repræsentantskabet afholder 3-4 årlige møder, samt evt. en studietur (2-3 dage), og der udbetales mødehonorar til møder og studieture. Møderne ligger typisk uden for arbejdstid. 

Mød AURAs nuværende repræsentantskab

Arbejdet som bestyrelsesmedlem i AURA Energi a.m.b.a.

Bestyrelsen i AURA består af 13 repræsentantskabsvalgte medlemmer og 2 medarbejdervalgte medlemmer. Efter valget i efteråret 2024 vil bestyrelsen bestå af af 11 repræsentantskabsvalgte medlemmer og 2 medarbejdervalgte medlemmer

Bestyrelsen er ansvarlig for den overordnede og strategiske ledelse af koncernen og ansætter bl.a. den administrerende direktør.

I den indeværende valgperiode har bestyrelsen blandt andet arbejdet med stragiske beslutninger inden for investeringer i VE, bæredygtighedsdagsordenen, grøn omstilling af samfundet, udbygning af elnettet til fremtiden, åbningen af fibernettet, E-mobility, nyt domicil til koncernen,  IT-sikkerhed og risikostyring.

Foruden at være en del af repræsentantskabsmøderne kan bestyrelsesmedlemmerne forvente at deltage i ca. 8 årlige bestyrelsesmøder i koncernbestyrelsen, 3-4 møder i datterselskabsbestyrelser, 2-8 udvalgsmøder, 1-2 hele arbejdsdage samt evt. en studietur (2-3 dage). Mødeaktiviteten vil variere for det enkelte bestyrelesmedlem og afhænger af, hvilke datterselskabsbestyrelser og udvalg den enkelte deltager i. 

Bestyrelsesmøder i koncernens bestyrelse finder typisk sted efter normal arbejdstid, mens udvalgsmøder og møder i datterselskabernes bestyrelser som oftest vil være inden for normal arbejdstid. 

Bestyrelsesmedlemmerne bliver honoreret med et fast honorar.

 

Se bestyrelsen for AURA Energi a.m.b.a.

Kompetencer i bestyrelsen

AURAs bestyrelsesmedlemmer skal medvirke til at udvikle koncernen og vores forretningsområder. Derfor har den nuværende bestyrelse arbejdet med at definere en række kompetencer, som vi vil tilstræbe at den samlede nye bestyrelse, som tiltræder efter valgt i efteråret 2024, har.

De 11 kompetencer er:

  • Overordnet ledelseserfaring
  • Strategi og forretningsudvikling
  • Branchekendskab 
  • Kundeindsigt og -oplevelse
  • Grøn omstilling
  • Økonomi og finansiering
  • Risikostyring og compliance
  • ESG/ bæredygtighed
  • Digitalisering og IT
  • Teknologi og innovation
  • Governance, god selskabsledelse
  • Andelshaverværdi og indsigt i andelsejerskabsformen

Vedtægter

Som andelsselskab har vi en række vedtægter, som er gældende for ledelsen af AURA Energi a.m.b.a.

Læs de gældende vedtægter inkl. valgregulativer