10 ting du skal huske, når du flytter

Har du tidligere prøvet at skifte folkeregisteradresse, ved du det godt. Der er rigtig mange ting at holde styr på i forbindelse med en flytning. Specielt hvis du flytter i egen bolig for første gang. Her er 10 punkter, som kan hjælpe dig med at få en smertefri flytning.  

 

1. Folkeregisteradresse 

Du skal melde din flytning til Folkeregistret senest 5 dage efter, du er flyttet – og tidligst 4 uger før. Dette gøres på borger.dk med digital signatur eller NemID. Har du ægtefælle eller børn, kan du melde flytning for alle personer i husstanden på én gang. For at kunne melde flytning, skal du: 

  • Have digital signatur eller NemID klar
  • Vide, hvilken dato du flytter
  • Finde ud af om du skal skifte læge

Du skal kun melde din flytning på borger.dk, der automatisk giver besked til PostNord. Tidligere skulle man også melde sin flytning til PostNord, men sådan er det ikke længere. 

 

2. Lægevalg

Når du melder din flytning på borger.dk, bliver du også bedt om at tage stilling til valg af læge. Som udgangspunkt skal du vælge en læge, der bor max 15 km. fra din bolig. Betyder din flytning, at du skal skifte læge, er det gratis at gøre i forbindelse med flytningen. 

Du kan vælge ny læge for de enkelte personer i husstanden eller for alle på én gang. Bliver den foretrukne læge eller klinik ikke vist i søgeresultaterne på borger.dk, er det formentlig fordi, at lægen ikke har åbent for tilgang af nye patienter. 

Find en oversigt over læger på sundhed.dk

Hvis du ikke skifter læge i forbindelse med din flytning, men efterfølgende alligevel gerne vil skifte, skal du betale 200 kr. Det samme gælder, hvis du fortryder dit lægevalg. 

Du får automatisk tilsendt et nyt gult sundhedskort ca. 14 dage efter, at Folkeregistret har registreret din flytning.

 

3. Hvem skal vide, du er flyttet?

Folkeregistret giver automatisk besked om din adresseændring til alle offentlige kontorer. Det betyder, at du ikke behøver at gøre noget i forhold til fx PostNord, Udbetaling Danmark, sygehus, licens, vuggestue, børnehave, skole eller andre uddannelsesinstitutioner. Det er dog ikke alle, der får automatisk besked. De steder, hvor du selv skal oplyse det, er fx: 

  • Arbejdsgiver
  • Blodbank
  • Bank og forsikringsselskab
  • Diverse abonnementer (fx Internet, TV, aviser, blade, kontaktlinser eller foreninger)
  • El-leverandør
  • Vand- og varmeforsyningsselskaber 
  • Tandlæge og andre private behandlere
  • Fagforeninger og a-kasse
  • Webshops med dine adresseoplysninger

 

4. El-leverandør

Husk at melde flytning til din elleverandør, så du ikke bliver afregnet for forbrug efter flyttedatoen. Både ved fraflytning og indflytning er der nogle tidsfrister, som er vigtige at overholde. Tidsfristerne er typisk 7 dage for fraflytning og 7 dage efter indflytning. Gå ind på din nuværende elleverandørs hjemmeside og se, hvilke tidsfrister der er gældende for dig. 

Når du flytter, bestemmer du 100% selv, hvem du vil købe strøm hos på den nye adresse. Du er ikke tvunget til at tage den eksisterende elleverandør eller den elleverandør som ejendomsmægleren måske anbefaler. Vil du gerne beholde din nuværende elleverandør, kan du også sagtens tage din elaftale med videre. 

Meld flytning hos AURA Energi

 

5. Internet, TV og fastnettelefoni

Internet og TV kan være lidt en jungle, da ikke alle udbydere leverer alle steder i landet. Derfor er det en god ide at undersøge, hvilke udbydere af internet og TV, der findes på din nye adresse. Det er eksempelvis ikke alle, der kan få en lynhurtig fibernet-forbindelse, da det kræver, at der er gravet fiberrør ned i jorden på din nye adresse. 

Husk også at opsige dine eksisterende aftaler på TV og internet på den adresse, du fraflytter. Tjek med din eksisterende leverandør, hvad opsigelsesfristen er – typisk er den på 30 dage. 

Tjek om du kan få fiberbredbånd fra AURA på din nye adresse

 

6. Aflæsning af forbrug

Når du flytter, skal du også aflæse forbrug for vand, varme og gas og indberette tallene til forsyningsselskaberne. Du skal også sørge for tilmelding af din nye adresse hos de lokale forsyningsselskaber. Ved køb af fast ejendom ses det ofte, at ejendomsmægleren hjælper med aflæsning og korrekt tilmelding til forsyningsselskaberne, men det er dig, som har ansvaret for, at det er gjort rigtigt.   

 

7. SKAT

Betyder din flytning, at du skal ændre noget i forhold til SKAT, så husk at ændre din forskudsopgørelse/skattekort på skat.dk Det kan være tilfældet ved fx skilsmisse, ændret kørselsfradrag eller optagelse af et realkreditlån. 

 

8. Boligstøtte

Flytter du i lejebolig, kan du søge om boligstøtte hos Udbetaling Danmark. Du søger om boligstøtte på borger.dk Støtten udbetales fra d. 1. måned efter modtaget ansøgning. Behandlingstiden varierer og kan vare op til 10 uger. 

 

9. Forsikring

Der er stor sandsynlighed for, at dine forsikringsbehov ændrer sig, når du flytter. Flytter du i fast ejendom, er det en god ide at tegne ejerskifteforsikring. Husforsikring og indboforsikring er også en god ting at få opdateret. 

 

10. PostNord

Husk at sætte navn på din nye postkasse - ellers må postbuddet ikke aflevere din post. Husk også at fjerne navnet på den gamle postkasse.

Alle breve, aviser, blade og magasiner bliver eftersendt til din nye adresse de følgende seks måneder. Dog eftersender PostNord ikke pakkepost. De bliver sendt retur til afsenderen. 

Du skal også tage stilling til, om du ønsker ”Nej tak til reklamer” på den nye adresse og fjerne evt. ”nej tak til reklamer” på den gamle adresse. Når du skifter adresse, flytter dit tidligere valg ikke med. 

Læs mere på PostNord.dk

 

Flytte-tjeklisten

Hent også vores tjekliste til print, så du løbende kan krydse af, når du har ordnet en opgave i forbindelse med din flytning.

AURA Energis flytte-tjekliste