Vi har nedenfor samlet svar på de mest almindelige spørgsmål til vores produkter
Hos AURA kan du vælge mellem to internetpakker: Waoo eller FiberXL.
Det er muligt at tilvælge fast IP adresse til både Waoo Fiber og Fiber XL når du bestiller hos os.
Fast IP-adresse koster 39 kr./md. samt et oprettelsesgebyr på 99 kr.
Har du allerede en internetforbindelse fra AURA, kan du sagtens tilkøbe Fast IP-adresse ved at kontakte kundeservice på telefon eller ved at skrive til os.
Har du spørgsmål eller brug for hjælp til din Sikkerhedspakke?
Så kan du med fordel tage direkte fat i Chili Security. De tilbyder dansk kundeservice i verdensklasse, hvor du kan få hurtig og kompetent assistance.
Kort ventetid på telefonen – så du ikke skal bruge unødig tid på support.
Personlig og grundig hjælp – deres supportteam tager sig god tid til at hjælpe dig.
Åbningstider:
Hverdage: 08:00 - 21:00
Weekender: 11:00 - 17:00
Uanset om du har tekniske spørgsmål eller har brug for vejledning i installation, sidder deres eksperter klar til at hjælpe dig.
Det er hurtigt og enkelt at bestille internet hos AURA. Det eneste du skal gøre, er at tjekke om du kan få fibernet på din adresse. Det gør du ved at taste din adresse på produktsiden.
Når du har gjort det, så indtaster du dine bestillingsoplysninger.
Som kunde hos AURA kan du også få fibernet til dit sommerhus eller din forening, hvad end det er en bolig-, andels-, ejer- eller grundejerforening. Læs mere om foreningsaftaler ved at klikke på linket herunder eller kontakt vores foreningskonsulenter
OBS! Nogle hastigheder er kun tilgængelige for foreninger og BBR-registrerede fritidshuse.
Vi leverer fiberløsninger i Aura Fibernets forsyningsområde.
Når du bestiller FiberXL skal du selv sørge for en router. Særligt for FiberXl er også at kontakt til vores kundeservice og support foregår vi mail - der er altså ikke telefonisk support på dette produkt.
Med FiberXL fra AURA ønsker vi at give dig lynhurtigt internet til en lav pris. Derfor har du frihed til selv at vælge, hvilken router du ønsker at koble til din fiberboks.
Vi har alle sammen forskellige behov, når det kommer til internettet, og hvad vi skal bruge det til. Derfor er behovet for router også forskelligt.
Det kan også være, at du allerede har en router. Så er du faktisk klar, så snart fibernettet bliver aktiveret på din adresse.
Hos AURA tilbyder vi dig det bedste fibernet til den billigste pris. Det betyder, at vi har valgt at gøre vores FiberXL så simpel og gennemskuelig som muligt.
Vi har skåret diverse pakker, tillægsprodukter og lignende væk fra vores produkt, så vi kun har ét kerneprodukt - nemlig fibernet med en hastighed på 1000/1000 Mbit/s.
Det betyder, at vi ikke låner dig en router, men at du selv har frihed til at vælge en. Når du selv skal anskaffe dig en router, kan vi holde prisen på vores produkt nede. På den måde får du det bedste internet til den billigste pris.
Når du bestiller Waoo Fiber via AURA er der altid en router med indbytte trådløst WiFi inkluderet. Læs mere om den medfølgende router her.
Et WiFi kan køre på forskellige kanaler, og nogle gange kan det give dig bedre dækning at skifte over på en anden kanal i dit hjem. Se mere om hvordan her.
Der er fordele og ulemper ved begge dele, læs mere om, hvilken frekvens der passer til dit behov. Vi guider dig også i at skifte frekvensen.
WiFi er den trådløse forbindelse indenfor i din bolig, som går mellem dine enheder (telefon, tv, computer, printer) og din router/dit acces-point.
Internettet er forbindelsen fra omverdenen og ind i din bolig. Internettet er et verdensomspændende netværk. Lidt ligesom dit lokale netværk, men bare i en stor skala.
Årsagen kan være, at disse enheder skal være forbundet til en bestemt type WiFi – nemlig 2,4 GHz eller 5 GHz. I disse tilfælde er det en fordel at dine WiFi har forskellige navne, så man nemt kan skelne dem ad og selv vælge hvilken WiFi, din enhed skal kobles til.
Sonos og Chromecast vil helst forbinde til 2,4 GHz. Apple vil helst forbinde til 5 GHz.
Oplever du mange udfald på WiFi, er det vigtigt, at du først undersøger om din WiFi-sender (router/access point) står højt og frit. Din WiFi-sender skal stå frit, hvilket vil sige ingen møbler eller elektronik inden for en radius af 50cm. En anden årsag kan være at dine enheder ikke kan skelne imellem 2,4 og 5ghz. klik på linket herunder og se, hvordan du gør.
De fleste routere finder automatisk den kanal med mindst støj. Dog kan det være nødvendigt at vælge en ny kanal, da der kan være forhold der snyder routeren. Bor du f.eks. i etagebyggeri, kører dit trådløse signal formentligt på samme kanal som andre netværk – derfor er der meget trafik på det trådløse netværk, som skaber kø, hvilket gør forbindelsen langsom. Klik på linket herunder og se hvordan du skifter kanal.
2.4Ghz er stadig den mest udbredte frekvens for trådløse WiFi hjemmenetværk, og netop denne frekvens deles med en masse andet udstyr som f.eks. dørklokker, baby alarmer og mikrobølgeovne. Den bedste løsning kan her være, at købe en trådløs dual-band router, som både kører på 2.4Ghz men også på den mindre trafikerede 5Ghz. Ofte vil der også kunne opnås større hastigheder på 5Ghz frekvensen, som dog har en noget kortere rækkevidde end 2.4Ghz. For 2,4 Ghz gælder stor rækkevide, men lav hastighed, hvorimod 5 Ghz har høj hastighed men lav rækkevide. Bemærk dog, at ikke alle, især ældre enheder, understøtter 5Ghz.
Får du beskeden ”Tilsluttet, ingen internetforbindelse,” når du prøver at forbinde til WiFi, skyldes fejlen oftest, at der er forbindelse til din router, men ikke til internettet ude i verden.
Start med at genstarte din router. Virker dette ikke, så se om din router lyser. Lyser routeren rød, skal du tage et kig på din fiberboks. Lyser fiberboksen også rød, så kontakt os med det samme på: 87 92 55 77 – tast 3.
Lyser routeren rød, men fiberboksen lyser grønt, er det oftest kablingen mellem fiberboksen og routeren, der er problemet. Begynd med at skifte kablet fra fiberboksen til routeren. Kablet skal gå fra fiberboksens Lan 1 til routerens WAN/internet port.
Laver du en hastighedstest, men får du ikke den hastighed, du har forventet, skyldes det højest sandsynligt dit kabel eller din Wifi-forbindelse.
Kabel: Den bedste måde at teste din kabelforbindelse er ved at slå VPN, Firewall, Antivirus fra og gå ind på Speedtest.net/apps og hente den app, der svarer til den enhed, som dutester på. For eksempel: Bruger du Windows, vælger du Windows i appen.
Får du en måling under 100 Mbit/s konsekvent, er det fordi der er et 100mb link(kabel) et sted i din opsætning, det kan være noget gammelt udstyr, eller et defekt kabel.
WiFi: Det er meget sjældent, man når de helt høje hastigheder på wifi, det er dog vigtigt at se på wifi som forbindelsen mellem din enhed og din router, og ikke forbindelsen på internettet. Der findes to typer trådløse netværk i dag: 2,4 og 5ghz.
2,4ghz er en ældre teknologi, der dog er mere langtrækkende, men ikke har så høje hastigheder, og forbinder man til dette netværk, vil man typisk ikke kunne måle højere hastigheder end 40-60mb.
5ghz er en nyere teknologi, den har højere hastigheder, men knap så lang rækkevidde, typisk vil man kunne måle alt imellem 80 og 500mb på denne standard.
Vi sidder klar til at hjælpe, hvis du har spørgsmål til vores produkter eller brug for hjælp til bestilling.
Telefontider
Man-torsdag: 8.00 - 16.00
Fredag: 8.00 - 15.00