Vi har nedenfor samlet svar på de mest almindelige spørgsmål, der kan opstå i forbindelse med opladning og brug af din ladeboks fra AURA.
Dette indhold kan kun vises hvis cookies er accepteret
Du kan også se videoen 'Hvad gør jeg, hvis jeg har udfordringer med min ladeboks?, hvor du får hjælp til at løse de to problemer.
1. Åben Spirii Go-appen. Hvis du vil starte din opladning med ladebrikken, så gå direkte til punkt 2.
2. Tilslut din elbil til ladeboksen med dit ladekabel. Sidder den ene ende af ladekablet allerede i ladeboksen, så sæt den anden ende i bilen. Hvis ladekablet ikke sidder i ladeboksen i forvejen, så tilslut det. Ladeboksen lyser nu grøn.
3. Tryk på ’Start opladning’ i appen eller hold ladebrikken over ladebriksymbolet på ladeboksen. Ladeboksen lyser nu blå. Det betyder, at bilen lader.
4. Når opladningen er færdig eller du ikke ønsker at lade mere, så tryk på ’Stop opladning’ i appen. Oplader du med ladebrik og ønsker at stoppe opladningen før tid, fører du blot brikken hen over ladebriksymbolet på ladeboksen. Ofte har bilen også en knap ved siden af ladeudtaget, hvor man kan afbryde opladningen.
5. Frakobl ladekablet fra bilen. Du kan lade ladekablet sidder i ladeboksen og placere det på din kabelholder, eller du kan koble ladekablet fra ladeboksen og eksempelvis lægger det i dit bagagerum. I Spirii Go-appen kan du fastlåse dit ladekabel, så andre ikke kan tage det ud af ladeboksen. Bor du i lejebolig eller en anden boligform, hvor du deler din ladestander med andre, så se mere under ’Jeg deler en ladestander med mine naboer’.
Hvis du har problemer med at starte din opladning, så kontakt os på tlf. 87 92 52 52, så er vi klar til at hjælpe dig.
Er der opsat en ladestander ved din lejebolig eller i din boligforening, så kan ladestanderen enten være offentlig eller ikke-offentlig. Er ladestanderen offentlig, kan alle bruge den, og den fungerer dermed på samme måde som en offentlig ladestander, der kan tilgås via ladebrik eller Spirii Go-appen. Se mere under ’Opladning på farten’. Er ladestanderen ikke-offentlig, så skal du følge den guide og bruge den beboervoucher, du har fået udleveret af din udlejer eller forening.
Hvis du oplever, at dit ladekabel sidder fast i ladeboksen, skal du sikre dig, at du først har taget
kablet ud af bilen. Hvis det stadig sidder fast, kan det være fordi låsemekanismen sidder i klemme. Prøv først at trykke kablet helt ind i ladeboksen, vent et par sekunder og tag derefter kablet ud igen. Nogle biler låser også ladekablet fast, indtil du låser bilen op, og låser kablet fast igen, hvis du ikke fjerner kablet inden for et bestemt tidsrum. Forsøg derfor at låse bilen op igen. Hvis ovenstående ikke hjælper, så kontakt os på tlf. 87 92 52 52, så er vi klar til at hjælpe dig.
Det afhænger af mange ting, blandt andet biltypen, batteriets kapacitet, slitage på batteriet og udetemperaturen. Typisk er det hurtigere at oplade en lille bil end en stor bil, da en lille bil har et mindre batteri.
Som udgangspunkt tager det mellem 3-10 timer at oplade din bil på en ladeboks derhjemme. Anvender du en hurtiglader eller lynlader, er ladetiden kortere – helt ned til 10 minutter.
Hvis du sætter bilen til at lade, når du kommer hjem om eftermiddagen, vil den i langt de fleste tilfælde være ladet op om morgenen.
Det kan ske, at ladeboksen går offline. Det skyldes muligvis, at den mister forbindelsen til internettet.
Prøv at afbryde dit relæ til ladeboksen i din eltavle, vent 5 minutter og forbind igen. Det gør, at ladeboksen genstarter softwaren. Hvis du fortsat oplever problemer, så kontakt os på tlf. 87 92 52 52.
Hvis ladeboksen lyser rød, er det fordi boksen har registreret en fejl. I dette tilfælde skal du gøre det samme, som hvis boksen er offline: Prøv at afbryde dit relæ til ladeboksen i din eltavle, vent 5 minutter og tænd igen. Hvis du fortsat oplever problemer, så kontakt os på tlf. 87 92 52 52.
Er du på farten, kan du nemt oplade din elbil på Spiriis eller AURAs offentlige ladestandere. Du kan se, hvor der er en ledig ladestander i din Spirii Go-app. Du betaler nemt for opladningen med din ladebrik eller appen.
Det er også muligt at oplade ved andre udbyderes ladestandere. Her kan du betale via app, sms, ladebrik eller andet afhængig af operatøren. Det vil fremgå på ladestanderen, hvordan du betaler, samt hvad prisen er.
Har du en elbil eller plugin-hybrid med indbygget navigation, kan du i de fleste tilfælde også finde tilgængelige landestandere herigennem.
Roaming betyder, at du kan oplade din elbil på tværs af mange forskellige ladeudbydere – både i Danmark og resten af Europa. Via Spirii Go appen får du adgang til tusindvis af ladestandere, hvor du altid kan se, hvem der ejer laderen, og hvad prisen er. Det giver dig frihed til at lade, uanset hvor turen går.
Hvis ladekablet sidder fast i din bil, kan du prøve at dobbeltklikke på ’lås op’ på bilens nøgle. Det er forskelligt fra bil til bil, hvordan det fungerer. Nogle biler har en udløser i bagagerummet eller via bilens app.
Vil opladningen ikke vil starte, ladestanderen er offline eller du har andre problemer med ladestanderen, så kan du kontakte os på tlf. 87 92 52 52.
Du behøver ikke at have en serviceaftale hos AURA eller Spirii for at kunne benytte vores offentlige ladestandere. Har du allerede en ladebrik fra Spirii eller en anden operatør, kan du betale med den.
Alternativt kan du downloade Spirii Go-appen og betale herfra. Ved lynladere kan du også betale med betalingskort
I princippet kan du godt lade din elbil fra en almindelig stikkontakt, men det er vigtigt, at du tager dine forbehold.
Sikkerhedsstyrelsen anbefaler, at el- og plugin-hybridbiler ikke lader fra en almindelig stikkontakt med en effekt under 6 ampere og i mere end 2 timer, da der ellers er risiko for, at elinstallationen i boligen kan overophede.
Hvis du skal lade fra en almindelig stikkontakt, skal du bruge din nødlader (også kaldet ’mormorlader’).
Vi anbefaler altid, at du følger Sikkerhedsstyrelsens anbefalinger og kun lader fra stikkontakt i nødstilfælde.
Har du brug for hurtig opladning, så kan du oplade din bil med en lynlader, såfremt din elbil har et CCS-stik. Her kan du i de fleste tilfælde oplade din bil til 80% på under 30 minutter.
Du kan finde den nærmeste lynlader via din bils indbyggede navigationssystem eller i Spirii Go-appen. Du kan også bruge apps som PlugShare eller Chargefinder. Kig her efter ladere med CCS- stik.
Lynladere har altid et fastmonteret ladekabel, så det er ikke nødvendigt at medbringe eget ladekabel.
Vær opmærksom på, at du betaler via roaming, når du anvender en lynlader fra en anden operatør.
Er du på ferie i udlandet, så tjek gerne med dit hotel eller overnatningssted, om de har ladestandere og du dermed har mulighed for at oplade bilen hen over natten. Så er du fri for at tænke på opladning på farten.
Har du alligevel brug for at oplade på turen, kan du på samme måde som i Danmark finde tilgængelige ladestandere via din Spirii Go-app, din bils navigationssystem eller diverse ladeapps.
Vær opmærksom på, at du hos udenlandske ladeoperatører i nogle tilfælde skal oprette en konto hos den pågældende operatør. Det er derfor en god idé at undersøge ladestationer langs din rute på forhånd.
Nej, det er det ikke. Alle højvoltskomponenter i bilen er isoleret fra resten af ledningsnettet, så der er minimal risiko for kortslutninger. Når ladekablet monteres mellem bilen og ladeboksen til opladning, kontrollerer boksen både kabel, bil og ladeboks, inden opladningen begynder.
Nej, det kan du ikke. Bilens batterisystem sørger for, at ladningen sker korrekt uanset, hvilken ladeform du anvender. Vær dog særligt opmærksom, hvis du lader bilen med en nødlader fra en almindelig stikkontakt. Se ovenfor under ’Kan jeg lade min elbil op fra en almindelig stikkontakt?’
Vi anbefaler altid, at du følger Sikkerhedsstyrelsens anbefalinger og kun lader fra stikkontakt i nødstilfælde.
Hvis du lader din bil i tordenvejr, skal du være særligt opmærksom. Et lynnedslag øger risikoen for overspænding, som kan resultere i skader på bilens elektriske dele.
Vi anbefaler derfor, at du stopper ladningen af din elbil og afmonterer ladekablet for en sikkerhedsskyld i tordenvejr. Undersøg selv, om din forsikring dækker skader ved lynnedslag.
Nej, det gør det ikke. Som med mobiltelefoner og andet elektronik tåler en elbil også delvise opladninger.
Når du lader din elbil hjemme, betaler du for strømmen via din elregning.
I Spirii Go-appen kan du under Ladehistorik og Offentlig se forbrug for al opladning foretaget på offentlige ladestandere.
Forbrug på egen ladeboks opkræves via elregningen. Du kan desværre ikke særskilt se, hvad du har brugt på din ladeboks.
Har du firmabil, ser du også dit forbrug i Spirii Go-appen. Vælg Hjem. Når du har en firmabilsaftale modtager du desuden en kreditnota hver måned med dit forbrug samt kompensation for el og refusion af elafgift, hvis du er berettiget til det.
Når du har en elbil og lader den op derhjemme, kan du få tilbagebetalt elafgiften på den strøm, du bruger til opladning. Det gælder dog kun, hvis du har en refusionsaftale eller serviceaftale og er berettiget til at modtage refusion. Er du i tvivl, er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. 87 92 52 52.
Når du køber en ladeboks fra AURA, får du automatisk fuld elafgiftsrefusion igennem din serviceaftale, hvis du er berettiget til det. Refusion opgøres hver måned. Vær opmærksom på, at du ikke kan få yderligere refusion, hvis du allerede får reduceret elafgift, fx fordi du har varmepumpe eller solceller. Kan du ikke få refusion, er din serviceaftale billigere
Du skal som udgangspunkt selv holde øje med, hvornår strømmen er billig og herefter starte opladningen. Strømmen er typisk billig om natten, så du kan med fordel sætte bilen til at lade, inden du går i seng.
Du kan også bruge Spirii Go-appen til at indstille ladeboksen til at lade på et bestemt tidspunkt. Vær dog opmærksom på, at du stadig selv skal undersøge, hvilket tidspunkt strømmen er billigst på. Her kan du bruge timeprisviseren på aura.dk.
Nogle biler har også en timer, der gør det muligt at starte opladningen på et bestemt tidspunkt
Spirii står for den digitale del omkring din opladning, når du køber en ladeboks og installation fra AURA. Det er derfor Spirii, der står for opkrævning af serviceaftalen og for refusion af elafgift.
Du behøver ikke at have en serviceaftale hos AURA eller Spirii for at kunne benytte vores offentlige ladestandere. Har du allerede en ladebrik fra Spirii eller en anden operatør, kan du betale den.
Alternativt kan du downloade Spirii Go-appen.
Dette indhold kan kun vises hvis cookies er accepteret
I denne video kan du høre en af vores installatører fortælle om AURA's ladeløsning
Vi sidder klar til at hjælpe, hvis du har spørgsmål til vores produkter eller brug for hjælp til bestilling.