Vi har nedenfor samlet svar på de mest almindelige spørgsmål til installation af fibernet
Er der endnu ikke etableret fibernet ved din bolig, kan du her læse mere om installationsprocessen. For eksempel: Hvad sker der, når du har bestilt fibernet fra AURA? Hvordan foregår installationen? Hvem gør hvad? Og hvad skal du selv gøre? Alt det kan du læse meget mere om lige her.
Har du allerede en fiberboks installeret, kan du springe trin 2 og 3 over.
Hvis der skal graves inden installationen, vil du modtage en vejledning samt forslag til installationsdato fra vores Leverance-afdeling. I vejledningen kan du læse, hvordan du skal lave en markering på muren og hvor du ønsker fiberkablet skal gå ind til din bolig.
Når du har givet vores Leverance-afdeling besked om, at du har lavet markeringen, sender vi en entreprenør hjem til dig. Hvis den forslåede dato ikke passer for dig, er det vigtigt at du, hurtigst muligt, kontakter vores Leverance-afdeling med henblik på at finde en ny dato. Du skal inden installation have ryddet foran væggen, hvor fiberboksen skal sidde.
Når du bestiller Waoo Fiber via AURA følger der altid en router med.
Hvis der allerede er installeret en fiberboks i din bolig, sender vi din router hurtigst muligt efter bestilling. Skal vi skyde din fiber ind eller skifte din fiberboks, tager vi routeren med til dig.
Har du bestilt FiberXL skal du selv anskaffe dig en router.
Her finder du guides til fiberboks og router, samt vejledninger til, hvordan installationen foregår – både hvis du selv skal grave, og hvis vi står for det.
Vi har lavet en vejledning, der viser hvordan installationen af fibernet forløber.
Se den ved at klikke på linket herunder. Fiberrøret bliver ført hen til husets sokkel, hvor du har lavet en markering. Det foregår som regel ved "skydning", hvor vi kun laver et hul ude ved vejen og et hul ved husmuren, hvor vi fører røret ind. Hullerne dækkes til efter endt arbejde.
Du modtager vejledning og information fra vores Leverance-afdeling ang. markering på din husmur. Deri vil der også stå, hvordan du giver os besked om at du er klar til at få fiberen ført ind.
Herunder finder du vejledning til hvordan du markerer, hvor din fiber skal ind i huset.
Du behøver ikke være hjemme, mens det udvendige arbejde foregår. Men du vil blive kontaktet for en aftale om installationsdato, når det bliver tid til, at teknikeren skal installere din fiberboks. Dér skal der være nogen hjemme.
Ja. Du skal kontakte vores Leverance-afdeling, når du er færdig med at grave. Ellers ved vi ikke, at der er klar til at blive blæst fiber i røret.
Fibertomrør får du sådan:
10 - 40 meters længde.
Vi har 4 forskellige længder (10, 20, 30 og 40 meter) der er pakket i pakker med muffer, dækbånd og vejledning, som kan afhentes uden forudbestilling på Knudsminde 10 i Odder.
40 - ? meters længde.
Har du brug for mere end 40 meter skal du bestille det ved skrive til os ved at udfylde formularen herunder og skrive i "besked", hvor mange meter rør du skal bruge.
Har du behov for at få trukket nye kabler eller ledninger, kan du kontakte AURA på telefon og få en elektriker ud til at trække kabler hos dig.
Internet: Ønsker du en kablet forbindelse, skal du trække et netværkskabel fra din computer til din fiberboks. Du skal bruge et almindeligt netværkskabel.
Ønsker du at benytte din egen trådløse router, så vær sikker på, at den kan håndtere de høje hastigheder. Du skal bruge et almindeligt netværkskabel.
Hvis du allerede har internet, kan du sandsynligvis bruge det netværkskabel, du har i dag. Har du flere computere, skal du bruge en switch (fordelerboks), en trådløs router eller et Smart WiFi-sæt, da der kun er én internetadgang på fiberboksen.
TV-boks: Er der brug for en kablet forbindelse til TV-boksen, skal du også trække et netværkskabel fra det sted, hvor din nye TV-boks skal stå, hen til fiberboksen. Kablet skal være et almindeligt netværkskabel af samme slags som det, der bruges til computere. TV-boksen skal stå ved fjernsynet og tilsluttes strøm.
Kabel-TV: Har du købt kabel-TV (DVB-C) kan dine TV-apparater tilsluttes fiberboksen ved hjælp af antennekabel. I mange boliger findes der allerede antennekabler og antennestik, som let kan genbruges. Har du allerede kabel-TV, skal der blot føres et antennekabel hen til fiberboksen.
OBS! Har du installeret forstærkere på disse kabler, kan de forvrænge TV-signalet fra fiberboksen.
Har du mistet forbindelsen til din fiberboks, kan du forsøge med en reset af fiberboksen.
1. Hold reset-knappen inde i 10 sekunder.
2. UNDGÅ at slukke fiberboksen bagefter.
3. Hvis det stadig ikke virker, se video nedenfor
Hvis dette stadig ikke virker så skriv til vores teknisk support.
Har du brug for yderligere hjælp til installation, kan du blive kontaktet af en tekniker, der kan hjælpe med at afdække, om det er noget du kan selv eller om vi evt. kan hjælpe. Alt ekstra arbejde bliver lavet efter aftale og pris med dig.
Har du brug for hjælp til at trække kabler forud for installationen, kan du kontakte AURA Installation eller din lokale elektriker.
Vi sidder klar til at hjælpe, hvis du har spørgsmål til vores produkter eller brug for hjælp til bestilling.
Telefontider
Man-torsdag: 8.00 - 16.00
Fredag: 8.00 - 15.00