Du kan altid finde dine regninger fra AURA El-handel ved at logge ind på Mit AURA.
Er du tilmeldt Betalingsservice, finder du regningen som bilag i din netbank. Vi sender din regning med almindelig post, hvis du ikke er tilmeldt Betalingsservice.
Du kan tilmelde dig Betalingsservice på din selvbetjening Mit AURA.
Hvis du ikke er tilmeldt Betalingsservice, vil der fremgå et girokortgebyr på kr. 49,00 på din elregning.
Gebyret dækker omkostninger i forbindelse med håndtering og udskrivning af fakturaen samt eventuel porto.
Du kan tilmelde dig Betalingsservice på din selvbetjening Mit AURA.
En højere regning kan skyldes høje priser på elmarkedet eller et højere forbrug end tidligere, at din afregningsperiode er længere end tidligere, at dit forventede årsforbrug er sat for højt eller noget helt fjerde.
Du kan få et overblik over dit elforbrug på Mit AURA.
Vil du have inspiration til at spare på elregningen? Se vores sparetips.
Ja, det kan du sagtens. Hvis du gerne vil have tilsendt din regning på mail, skal du blot kontakte vores kundeservice.
Vi anbefaler dog, at du tilmelder dig Betalingsservice via selvbetjeningen Mit AURA. Her kan du også finde dine regninger og følge dit elforbrug.
Ja, du kan sagtens få din regning i e-Boks. Du kan tilmelde dine elregniner fra AURA til din e-boks her.
Du kan også finde dine regninger og følge dit elforbrug på vores selvbetjening Mit AURA.
Ja, det kan du godt. Du skal dog være opmærksom på, at det koster et gebyr på 43,75 kr., hvis vi skal sende dig en kopi af din regning. Beløbet vil blive opkrævet via din næste regning.
Du kan også logge ind på Mit AURA og finde alle dine regninger – det koster ikke noget.
Hvis du får regninger fra AURA El-handel, efter du er flyttet, kan det skyldes, at du endnu ikke har afmeldt dig hos AURA, eller måske er den regning, du har modtaget, den endelige flytteopgørelse.
Du eller din partner skal selv sørge for at give os besked, hvis der sker ændringer i husstanden på din adresse.
Send os en mail på el@aura.dk. Så får vi hurtigst muligt rettet oplysningerne i vores kundesystem.
Synes du, det kan være svært at gennemskue din elregning, hjælper vi dig med at oversætte de forskellige poster på regningen.
Med en kvartalsregning modtager du en regning hvert kvartal, hvor du betaler forud for dit forventede forbrug for det kommende kvartal.
Med månedsregning modtager du en regning hver måned, hvor du betaler for den seneste måneds forbrug.
Hvis du ønsker at skifte fra kvartals- til månedsregning, skal du blot logge ind Mit AURA, hvor du kan skifte.
Som ny kunde tilmeldes du automatisk kvartalsregning, når du er oprettet som kunde og får adgang til Mit AURA, kan du nemt tilmelde dig månedsregning, hvis du foretrækker det.
Alle private kunder hos AURA kan få en månedsregning, hvis elregningen er eller bliver tilmeldt Betalingsservice. Samtidig må du ikke have haft problemer med at betale dine elregninger.
Du flyttes automatisk til månedsregning med forudbetaling, hvis du på et tidspunkt ikke opfylder kravene – for eksempel, hvis din Betalingsservice ikke længere er aktiv.
Hvis du ønsker at skifte fra kvartals- til månedsregning, skal du blot logge ind på Mit AURA, hvor du kan skifte.
Du kan tilmelde dig Betalingsservice på Mit AURA. Fra 1. august 2024 skal du betale et gebyr på 7,50 kr. inkl. moms, når du betaler din elregning via Betalingsservice.
Ja, hvis din opgørelse viser et tilgodehavende, vil beløbet blive udbetalt via din betalingsserviceaftale.
Vær opmærksom på ikke at afmelde aftalen, når du flytter, før du har modtaget din endelige flytteopgørelse.
Er du ikke tilmeldt betalingsservice, kan du tilmelde dig via din selvbetjening Mit AURA. Vi anbefaler, at du aldrig sender betalings- eller bankoplysninger via mail.
Du kan finde vores gebyroversigt for el her.
Ja. Du kan få sendt dine breve fra AURA El-handel til en anden adresse end installationsadressen.
Det kræver dog, at du har folkeregisteradresse der, hvor du ønsker, at vi sender brevene hen. Dit navn skal ligeledes fremgå af postkassen, da posten ellers ikke vil aflevere brevet.
Vi kan også sende til en c/o adresse, hvis du har registreret den hos folkeregistret.
Ja, du kan få din betalingsadresse ændret til en c/o adresse, hvis din adresse står oprettet som c/o adresse i folkeregistret.
Du skal også huske at oplyse os et c/o navn på den person, som bor på adressen. Ellers vil posten ikke aflevere dit brev.
Hvis du har modtaget en rykker, er det fordi din indbetaling endnu ikke er registreret hos os.
Hvis din betaling har krydset udsendelsen af rykkeren, så er du velkommen til at ringe til os på tlf. 87 92 55 44.
Hvis du er registreret i RKI eller har et dårligt betalingsmønster, kan AURA El-handel kræve, at du stiller en sikkerhedsstillelse svarende til max 5 måneders forbrug.
Sikkerhedsstillelsen skal stilles som enten kontant depositum indbetalt på vores bankkonto eller som bankgaranti.
Du har fået et brev om ophævelse af aftalen, fordi du ikke har betalt sikkerhedsstillelse.
Hvis du vil undgå, at strømmen bliver afbrudt, skal du indgå aftale om levering af el med en anden elleverandør senest dagen inden fristen for afbrydelse.
Hvis du fortsat ønsker at være kunde hos AURA El-handel, skal du indbetale sikkerhedsstillelsen og kontakte os på tlf. 87 92 55 43.
Hvis du har fået lukket for strømmen, har du ingen elleverandør.
Du skal være meget velkommen til at kontakte os på tlf. 87 92 55 43 for at høre, om du kan blive kunde hos AURA El-handel. Det koster et gebyr at få åbnet for strømmen igen.
Gebyret for genåbning er fastsat af dit netselskab. Genåbning skal bestilles inden kl. 10.30. Efter kl. 10.30 kan genåbning lade sig gøre i de fleste net-områder mod et ekstra gebyr.
Se de forskellige gebyrer for AURA El-handel her.
Bemærk venligst, at gebyrerne kan variere i de forskellige netområder. Du kan se de gældende gebyrsatser på dit netselskabs hjemmeside.
Du kan i nogle tilfælde opleve, at du ikke har modtaget den normale kvartalsregning fra os. Dette skyldes tekniske udfordringer i forbindelse med at danne en korrekt regning til dig, hvis du har elvarme.
Regningen vil blive sendt snarest muligt. Forfaldsdatoen vil naturligvis blive tilrettet.
Hvis du opvarmer din helårsbolig med elvarme, og din bolig er indberettet hos BBR med elvarme som hovedopvarmningskilde, kan du få reduceret elafgift.
Du får reduktion på den del af dit elforbrug, der overstiger 4.000 kWh. pr. år.
Læs om elvarme
Hvis din bolig ikke er indberettet med el som primær opvarmningskilde hos BBR, skal du først kontakte din kommune for at få det rettet.
Herefter kan du kontakte os, så vi kan registrere ændringen. Hvis din bolig allerede er indberettet hos BBR med elvarme som primær opvarmningskilde, kan du kontakte os, så vi kan registrere, at elafgiften skal reduceres. Reduktionen træder i kraft fra den næste dag. Ændringen vil fremgå af din næste elregning.
Vores kundeservice kan rådgive dig omkring reduceret elafgift.
Læs om elvarme
Læs om BBR – Bygnings- og Boligregistret
Får du reduceret elafgift, kan du se det på din elregning. Fremgår linjen ”reduceret elafgift” på din elregning, er du registreret med elvarme.
Fremgår linjen ikke på din elregning, og har du for nylig anmodet om at blive registreret med elvarme, så er vi i gang med din registrering, så snart du modtager en bekræftelse fra os.
Når registreringen er på plads, kan du finde linjen på din næste elregning.
Skattestyrelsen er i gang med en kontrol af ca. 6000 solcelleejere i den særlige nettoafregningsgruppe 6, der opgøres for elafgift én gang om året.
Hvis det viser sig, at deres solcelleanlæg har leveret mere end 6 kWh i en time ud på nettet, eller at ejeren af anlægget ikke også er forbruger på målepunktet, mener Skattestyrelsen ikke, at de overholder kravene for at være i gruppe 6. De vil derfor skulle flyttes til nettoafregningsgruppe 3, hvor man opkræves efter almindelig øjebliksafregning.
Solcelleejere der ikke har ret til at være i nettoafregningsgruppe 6, har betalt for lidt elafgift og skal derfor jf. Skattestyrelsen korrigeres tilbage til 1. juli 2023.
Det vil foregå sådan:
Det er endnu uvist, hvordan solcelleejerens klagemuligheder er. Det forventes dog, at Skattestyrelsen medsender en vejledning ved de endelige afgørelser.
Du kan læse mere i denne meddelelse på Green Power Denmarks hjemmeside.
Som ejer af et solcelleanlæg finder du en række poster på din elregning, som du ikke finder på en typisk elregning:
Du betaler nettarif af den strøm, som du får leveret til din bolig lige som andre elkunder.
Du betaler afgifter og offentlige forpligtelser (PSO) ud fra en årlig opgørelse, hvor din produktion er trukket fra den strøm, som du har fået leveret fra elnettet.
Elnetselskaberne har tidligere givet solcelleejere rabat på nettariffen for at støtte op om den grønne omstilling. Energitilsynet har vurderet, at den rabat er ulovlig. Ifølge elforsyningsloven skal alle elkunder betale for de omkostninger, der er ved at bruge elnettet. Energitilsynet mener ikke, at dette bliver overholdt, når solcelleejere får rabat.
Rådighedstariffen dækker omkostningerne til sørge for, at du har nettet til rådighed på de tidspunkter, hvor du ikke selv producerer strøm. Om vinteren producerer dit anlæg ikke meget strøm, men da har du mest brug for strøm til lys og opvarmning. Kontakt dit netselskab, og forhør dig om priserne.
Nej, omkostningerne til at drive elnettet er faste. Elnettet er dimensioneret, så der er strøm til alle kunder på den mørkeste, koldeste time på året, hvor der bliver brugt mest strøm. Behovet er derfor uændret, om man har solceller eller ej.
Ja, men du skal stadig kun betale elafgift og PSO-afgift af den strøm, du køber fra elnettet, når den strøm du leverer til elnettet er fratrukket.
Din strøm bliver ikke gemt i el-nettet. Når du har en overskudsproduktion om sommeren, bliver den brugt af andre el-forbrugere i dit område. Den strøm du bruger om vinteren er ikke den, som dit eget solcelleanlæg har produceret.
Vi sidder klar til at hjælpe, hvis du har spørgsmål til vores produkter eller brug for hjælp til bestilling.
Telefontider
Man-torsdag: 8.00 - 16.00
Fredag: 8.00 - 15.00