Ladestanderens effekt (kW)
Der er stor forskel på, for langt tid det tager at oplade elbilen. Det afhænger af ladestanderens effekt. Der findes 3 hovedtyper herunder ladeboks (AC-lader), hurtiglader (DC-lader) og lynlader.
Overvejer du at købe en elbil, eller har du allerede taget springet? Så er du sikkert stødt på spørgsmålet: "Hvor lang tid tager det egentlig at lade en elbil?". Svaret afhænger af flere faktorer – blandt andet hvilken ladeløsning du bruger, bilens batteri og ladeeffekt. Læs med og bliv klogere på din elbils ladehastighed.

Lader du derhjemme med en 11 kW ladeboks, så vil det typisk tage mellem 6-10 timer at lade mange elbiler fra 10% til 80%. Det passer ofte godt ind i hverdagen hos mange, hvor bilen alligevel holder stille natten over.
De fleste ladebokse er 3-fasede og kan lade med 11 kW. Når bilen har ladet en time, så svarer det til, at bilen nu har en rækkevidde på ca. 50-60 km. Har du derimod en 1-faset lader, så kan du maks. lade med 3,68 kW, som svarer til en rækkevidde på ca. 17-20 km efter én times ladning.

Når du er på farten, og det skal gå hurtigt, er en hurtiglader eller lynlader den klart hurtigste måde at få strøm på bilen. Hurtigladere leverer typisk 50-150 kW, mens lynladere kan yde op til 350 kW. Bilens maksimale ladeeffekt varierer fra model til model. Dog kan mange nyere elbiler modtage 100-250 kW.
Her kan du typisk lade fra 10% til 80% på 10 til 60 minutter, alt efter hvor stort batteriet er, og hvor meget effekt bilen kan tage imod.
Der er stor forskel på, for langt tid det tager at oplade elbilen. Det afhænger af ladestanderens effekt. Der findes 3 hovedtyper herunder ladeboks (AC-lader), hurtiglader (DC-lader) og lynlader.
Din bil har en maksimal ladeeffekt, som sætter loftet for, hvor hurtigt den kan tage imod strøm - også selvom ladestanderen kan levere mere.
Eksempel: Lader din bil med maks. 11 kW, hjælper det ikke at tilslutte en 22 kW-lader – bilen vil stadig kun trække 11 kW.
Jo større batterikapacitet (målt i kWh), jo længere tid tager det at lade. Desuden lader de fleste elbiler langsommere ved de sidste 20 % for at skåne batteriet.
Koldt vejr kan reducere ladehastigheden markant. Dog har mange elbiler batteriopvarmning, som hjælper især ved DC-ladning.
Du kan selv udregne, hvor lang tid det tager at oplade din elbil.
Brug formlen:
Ladetid (timer) = Batterikapacitet (kWh) ÷ Ladeeffekt (kW)
Eksempel:
Et 60 kWh batteri med en 11 kW lader:
60 ÷ 11 = ca. 5,5 timers opladning.
Husk at opladning går hurtigere op til 80% og langsommere de sidste 20% for at skåne batteriet.
*Beregning er et forenklet estimat og tager ikke højde for de sidste 20% langsommere ladehastighed.
Ladetype | Ladeeffekt | Opladningstid 10-80% | Egnet til |
Hjemmelader (AC) | 11 kW | 6-8 timer | Natopladning hjemme |
Offentlig AC lader | 22 kW | 3-5 timer | Offentlig parkering |
Hurtiglader (DC) | 50 kW | 45-90 minutter | Pendling, korte stop |
Lynlader (DC) | 150-350 kW | 15-30 minutter (op til 80%) | Motorvej, lange ture |

Hvor langt du kan køre på en opladning, afhænger af, hvilken elbil du har, batteristørrelse, kørselsmønster, og temperaturen udenfor. Men som tommelfingerregel kan de fleste elbiler i dag køre mellem 300 og 500 kilometer på en fuld opladning.
For mange rækker det fint til hverdagens ture, pendling og weekendbesøg, uden at du skal tænke på at lade op hele tiden. Og med en ladeboks derhjemme kan du nemt starte dagen med fuldt batteri uden bekymringer.

En mormorlader, altså det kabel, der følger med bilen og sættes i en almindelig stikkontakt, kan være en fin nødløsning, når der ikke er andre muligheder. Men den er ikke beregnet til daglig brug.
Mormorladeren lader langsomt, typisk med en effekt på omkring 1,4 kW, og det kan tage helt op til 40-45 timer at lade en elbil med et 60 kWh batteri fuldt op. Selv hvis stikkontakten tillader lidt mere strøm, tager det stadig over et døgn. Og det er ikke kun tiden, der er en udfordring.
Almindelige stikkontakter i de fleste boliger er sjældent lavet til at klare den belastning i så lang tid, og det kan give risiko for overophedning og, i værste tilfælde, brand.
Kort sagt: Brug kun mormorladeren i nødstilfælde og vælg en ladeboks til den daglige opladning. Det er både hurtigere, sikrere og en mere tryg løsning i hverdagen.

Uanset om du er ny elbilsejer eller erfaren elbilist, er den rigtige ladeløsning afgørende. Når du vælger en ladeløsning fra AURA, får du:
Når du lader din elbil, sker det enten med AC-opladning (vekselstrøm) eller DC-opladning (jævnstrøm). Forskellen på de to typer opladning har betydning for ladehastigheden, og hvor du typisk lader.
AC-opladning: Den, du bruger derhjemme
AC betyder vekselstrøm, og det er den type strøm, vi har i stikkontakterne derhjemme. Når du lader med AC gennem din ladeboks i indkørslen, bliver strømmen først omdannet i bilens egen transformer, så batteriet kan bruge det. Det tager længere tid at oplade bilen på denne måde, men du lader typisk, når bilen alligevel holder stille, f.eks. om natten.
DC-opladning: Den, du bruger på farten
DC betyder jævnstrøm, og det bruger vi typisk til lynopladning langs motorveje og på tankstationer. Her springer man bilens indbyggede transformer over og sender strømmen direkte ind i batteriet. DC-opladning går hurtigt, fordi effekten af ladestanderen er langt højere end ved AC-opladning, men det betyder også, at det typisk er dyrere pr. kWh.
Hvis du bruger appen, bliver du afregnet hver gang, du foretager en opladning. Du ser prisen i vores app eller på ladestanderen. Du kan se hele Spiriis ladenetværk her (vælg Spirii under "Netværk").
Hvis du benytter din ladebrik, opgøres dit forbrug på din månedlige faktura for din AURA Serviceaftale.
Du starter din opladning ved at holde din ladebrik hen over ladebrik-symbolet på standeren - og du afslutter din opladning på samme måde: Hold din ladebrik hen over ladebrik-symbolet på standeren, og herefter kan du tage ladekablet ud og fortsætte din videre tur.
Ja, vi tilbyder opladning via roaming. Det betyder, at du med din app og ladebrik kan oplade på offentlige ladestandere fra andre operatører. Prisen for opladning er bestemt af den pågældende ladeoperatør og varierer typisk mellem 3-6 kr./kWh.