Få overblik over reglerne på elmarkedet, og hvad I skal gøre ved flytning.
Hvem skal I melde flytning til?
I skal huske at melde fraflytning hos jeres elleverandør, når I flytter. Ellers kan I risikerer at komme til at betale for de nye beboers elforbrug. Som ejendomsejer, skal I ved indflytning på den nye adresse huske at vælge elleverandør. I kan sagtens vælge at flytte jeres eksisterende elaftale med til den nye adresse. Den mulighed fremgår i flytteformularen hos AURA El-handel.
Meld flytning her, hvis AURA El-handel er din elleverandør.
Er du udlejer og har en rammeaftale med AURA, skal du melde flytning her.
Hvornår skal jeg melde flytning?
Når I skal melde flytning, er det er vigtigt at tidsfristerne overholdes, så I undgår unødvendige opkrævninger.
Bemærk at hvis du er AURA elkunde på den adresse, som du flytter fra, skal du melde flytning senest 3 hverdage før flyttedatoen. Der kan gå 2-6 uger efter at din elaftale ophører hos os, inden du modtager en flytteopgørelse. Hvis du har penge til gode, tilbagebetales de til din PBS konto. Du skal derfor ikke afmelde din PBS aftale.
Overskrides tidsfristerne, så elleverandøren først modtager flytteoplysningerne senere, kan der opstå betalingstvist mellem fra- og tilflytter, som de to parter skal håndtere uden netselskabet eller elleverandørens deltagelse. Derudover kan I risikere at blive pålagt et ekstra flyttegebyr. Se gebyroversigt.
Slutopgørelse ved flytning
Når I skal flytte, laver vi en slutopgørelse for jeres elaftale på den adresse, I fraflytter. Den sikrer, at I ikke kan opkræves for forbrug på adressen efter slutdatoen.
Gebyr for slutopgørelse ved flytning: kr. 81,25
Hvad er de forskellige aktørers rolle i elmarkedet?
- Netselskab: Står for de tekniske forhold omkring din elmåler og elnettet i et givent geografisk område. De sikrer, at nettet fungerer. Sælger ikke el.
- Elleverandør: Et selskab, der sælger el til kunder, der her I skal henvende jer, hvis I har spørgsmål til jeres elaftale.